На 6 и 7 октомври 2025 г. най-старият жив град в Европа – Пловдив, посрещна винени професионалисти, туроператори и представители на институции от над 40 държави по повод 9-та Глобална конференция по винен туризъм, организирана от Световната организация по туризъм към ООН (UN Tourism), Министерството на туризма и Община Пловдив, с експертната помощ на Българска Асоциация на Винените Професионалисти BAWP.
България във фокуса на световната винена карта
Събитието постави България сред водещите винени дестинации и показа богатството на нашите региони. В рамките на конференцията български и чуждестранни експерти обсъдиха теми като устойчивото развитие, иновациите във винения туризъм и ролята на изкуството за изграждане на идентичността на винените региони.
Събитието показа, че България има какво да разкаже на света със своите автентични традиции, местни сортове, културно наследство, иновативни проекти и все по-качествени вина, които носят духа на мястото, от което идват.
Винопроизводители от различни части на страната представиха вина пред международна публика. Домакинството на Пловдив на конференция от такова ниво бе престиж и възможност да се обменят знания с професионалисти от цял свят. Беше и катализатор на идеи и необходим тласък за реализирането на маркетингови проекти, представящи все по-добре винените региони и страната ни.
През двата дни на конференцията, както и на съпътстващите я събития, видяхме един сплотен екип от винари и винени професионалисти, които разливаха вина и предаваха своята страст за виното и покана за следващи посещения в страната ни. А както стана ясно и от лекциите, в основата на всяко неповторимо винено преживяване е човекът, който обича работата си и умее да предава тази страст и на посетителите.
Ето и още няколко заключения, които се откроиха по време на презентациите и мастъркласовете:
- Съвременният винен туризъм не е само за виното! Tой е за културата, креативността и идентичността.
- Автентичността е ключът: когато вдъхновим посетителите, дегустацията се превръща в траен спомен и връзка с региона.
- Дори човекът, който представя виното, е част от изкуството — съчетава професионализъм с умението да ангажира и докосва емоционално гостите.
- Културните събития, музиката и занаятите дават на посетителите причина да се върнат отново и превръщат преживяването в нещо, което надхвърля винената дегустация.
- Изкуството във винения туризъм е мост, който прави преживяването приобщаващо, запомнящо се и емоционално наситено и, не на последно място, свързва виното с региона. Затова ключов момент в създаването на регионални събития е проучването на неповторимите елементи на района и общността, а не просто пренасяне на успешни практики от един регион на друг.
- Стратегическите партньорства между изби, артисти и местни общности създават споделена стойност и по-силна регионална идентичност. И те не се създават само за едно събитие.
- Тенденцията „sober-curious“ (умерена или безалкохолна култура на консумация) открива нови възможности за разширяване на винения туризъм отвъд дегустацията и консумацията. Нека се замислим колко пъти ни е било трудно да убедим наш приятел да дойде на винено събитие и каква е била причината за това?
Изкуството създава достъпност на събитията — кулинарни уъркшопи, концерти сред лозята, занаятчийски или арт преживявания, които не разчитат единствено на виното. Изкуството е мост за създаването на нови винолюбители и туристи.
Участието на WineTours.bg: изкуството да свързваме вино, култура и преживяване
От екипа на WineTours.bg, Гергана Тодорова взе участие като панелист в дискусията „Wine Tourism and the Arts: What makes an experience unique“, посветена на връзката между изкуството и виното.
В своето изказване тя постави акцент върху нуждата виненият туризъм да запази автентичността и емоционалната стойност на преживяването, както и върху потенциала на България да съчетае изкуство, архитектура и локална култура в нов тип винени изживявания.

Тази тема бе повод за нашият екип да си припомни изминали събития и да си дадем ясната оценка, че българският винен туризъм проявява все повече креативност в последните години, а за това свидетелстват устойчивите регионални винени фестивали като Южен Сакар 4х4 – четирите сезонни винени фестивала, Трифон Зарезан в Долината на Струма, Urban Wine Fests, Дефиле на младото вино и много други, които съчетават виното и изкуството (скоро ще обобщим в една статия). Имаме и редица примери за използването на съвременната архитектура като форма на изкуство и начин да се покажe модерното лице на българското вино (в това число и стрийт арт изкуството).
Припомнихме си и някои от любимите ни винени преживявания, които създадохме и реализирахме, съчетавайки виното с културни елементи. Ключовото в успеха им беше равнопоставеността на виното и изкуството без едното да бъде засенчвано от другото. Такива са “Дегустация на три нива в хотел Флавия”, където трите етапа на дегустацията – в археологическите останки, в съвременния салон и на покривната тераса – разказват историята на миналото, настоящето и бъдещето на Пловдив в тематично съчетание с вино – от древните технологии и сортове, до вина с потенциал да се развиват дълго (също като град Пловдив). Друг пример е събитието, съчетаващо вино, природа и местна традиция, който реализирахме с изба от Източна Тракия – Тур “Вино и лавандула” отново бе доказателство, че нови винолюбители се създават чрез нови привлекателни изживявания отвъд виното. Посетител (не винолюбител) привлечен от концерт, разходка в дестилерия за етерични масла, историческа опознавателна лекция или кулинарна демонстрация често се връща вкъщи с бутилка вино и много истории за споделяне.
Представяне на концепцията BLEND
Една щастлива случайност направи така, че концепцията BLEND на Българска асоциация на винените професионалисти да бъде представена чрез откриващото слово на Красимира Кодукова, Посланик на Мавруда, член на БАВП и двигател на креативни идеи в winetours.bg. Вдъхновяващата реч бе свързана с концепцията BLEND за представяне на България като винено-туристическа дестинация – съвкупност от културно наследство, винопроизводство, тероари и модерно изживяване в преоткриване на нови вълнуващи дестинации. С абревиатурата BLEND БАВП решават да представят всеки един от 9-те района в новата брошура, а България с вълнуващи видео-презентации.

Под слогана “A BLEND do share” страната и регионите са представени:
B-Bulgaria– България и нейното културно наследство
E-Experiences – преживявания, предлагани от дестиацията, които могат да се съчетят с винения туризъм за още по-автентични приключения и опознаване на региона.
L- Love – любoв, гостоприемство, традиции, празници и фестивали и винарни, отворени за посещения
N- Nature- тероар, местни и международни винени сортове
D-Discovery – непознати, автентични преживявания и винарни извън “отъпканите пътеки”.
И още много ценна информация като календар на винените събития, карта на винените райони с избите, сортовете и регионалните сдружения и полезни за винения туризъм контакти.
WineTours.bg изразява благодарност към Министерството на туризма, Община Пловдив, UN Tourism, Българската асоциация на винените професионалисти, както и към всички винари и регионални винени сдружения, които представиха страната ни с достойнство пред международната публика.


