„Приключения по пътя на виното” от Кърмит Линч (издателство „Гурме“) разказва за обиколките на един американски търговец на вино из Франция, споделя неговите чувства и емоции, предизвикани от дегустираните вина, промените във винопроизводството, модернизацията и модата във виното, винените рейтинги и носталгията по естествените вина и изчезващите традиции.
За това дали стилът на книгата ви допада може да прецените от следните няколко цитата. Макар, че това с цинатите е все едно да ви дам моите любими 5 вина от Лоара и да ви кажа, че за това става въпрос в Лоара. Както и авторът иска да ни каже в книгата, най-важни са собственото ни небце и нос. Така че вашата Лаора може да ви отведе към съвсем други заключения (а и Бордо, Лангедок, Прованс, Северна и Южна Рона и Бургундия също)
Класациите са своеобразни обобщения, а великото вино е опровержение на обобщенията.
Странен негосиант! Лоайо не е част от фабрична дейниост с редица камиони отпред, няма чиновници, които да му оправят документите, няма оскърбителен блудкаж, който да продава с най-лъскавите етикети.
Това е друго Chambertin, обаче е съвсем различно. Charmes е женствено, прилича на красива млада девица, а това тук е мъж, който има нещо в панталоните.
Човек не бива да допуска грешката да казва „не обичам вувре” само защото се е натъкнал на лош представител. Виното Вувре може да бъде много неща – от блудкава течност до произведение на изкуството. Но същото важи за виното, от която и да е друга област.
Ако Вувре разполага с тебешира, Савениер е черната дъска – двете вина са поразително различни.
Що за човек внася вино, което самият той няма да пие?
Вкусът към виното се мени, както и вкусът към изкуството. Нашето поколение хвърля една камара пари за Ван Гог, сякаш за да компенсира пренебрежението от страна на съвременниците му.
Доброто вино не е зрително удоволствие, то е вътрешно преживяване.
В Бодро не е нужно да си chateau, за да си chateau!
Обаче по-голямата част от винената търговия в Бордо се задоволява с това да насочва погледите на всички към етикетите, вместо към вината.
Може и да не крият нищо, но когато не можеш да надникнеш отвъд фасадата, когато се сблъскваш с нея отново и отново, започваш да ставаш подозрителен.
Едната бутилка беше остаряла така, както на човек му се иска да остарее. Все още притежаваше дух и крепкост. Всичките й способности бяха непокътнати.
Ако предложат някое малко шато за петнайсет франка на бутилка, всички искат мостри. Трябвало да дегустират преди да купят. Обаче ако е шато за сто и петдесет франка, купуват, без да дегустират. Важен е етикетът.
Или е това- каза той, – или съпругите на винопроизводителите са направили страшно много конфитюри, защото по време на гроздобера се виждаха чувалите със захар, натрупани във винарните.
Движението не вреди на виното, но високата температура-да. …Но разбира се, касис има най-хубав вкус в Касис!
В личната си изба имам повече бутилки от дръзкото и емоционално червено вино на Domaine Tempier, отколкото от което и да е друго вино. Може и да не е рационално, но тук става дума за любов.
Длъжен съм да правя розе, за да задоволя търсенето. Розето никога не може да стане страхотно вино, но от време на време ти трябва нещо, с което да утолиш жаждата си.
Нито една винена изба не е, каквато трябва да бъде, без женското присъствие в къщата.
Когато провансалската кухня започне да си придава важност, вече не е провансалска.
Незабравимо е присъствието на някой, с който заедно да охкате и ахкате, някой с когото да споделите интелектуалното и естетическо вдъхновение, което една велика бутилка предизвиква.
Доброто Hermitage има по-силен и по-изразителен букет. То е по-изискано, по-аристократично. Пее като в хор в няколко вида гласове. Cornas пее като велик бас.
Крайната цел на виното е масата, до храната. Поднесете едно вино с две ястия и ще получите две различни мнения за него.
Ако едно вино е черно, наблъскано с алкохол таниново чудовище и мирише като дъскорезница, получава висок рейтинг.
Божеле не бива да бъде културна светска дама, това са вина за кратък флирт.
Ниската цена не означава, че виното е лошо. Обратното е също толкова вярно – скъпото вино не е непременно по-хубаво.