Миналият ноември в Южна Африка се проведе първата конференция за Винен и кулинарен туризъм за страната (The Business of Wine and Food Tourism conference). Анализът на Фелисити Картър, публикуван в Meininger’s Wine Business International описва много добре някои от последните тенденции във винения туризъм и стъпките, които трябва да предприеме всеки винен регион и в частност винарска изба, за да бъде конкурентна.
Ето я и статията в превод:
След няколко дневна обиколка на Cape Winelands, Южна Африка, изглежда някакси странно да стоиш в залата в Spier Wine Farm и да слушаш как южноафриканците се питат по какъв начин да подобрят качеството на туризма. За един посетител, винарните в Южна Африка изглеждат като че ли са постигнали баланса между консервативните европейски региони и туристическата екстравагантност на Напа Валей. Техните винарни не са просто отворени и дружелюбни, но освен това са и сами по себе си туристическа дестинация, предлагаща маршрути, ресторанти, кафенета, магазини за храна, среща с дивата природа и много други.
Но има една много добра причина, поради която южноафриканците си задават тези въпроси – кулинарният туризъм е във възход. Винените региони, които не се възползват от тази световна тенденция пропускат своя дял от набъбващия пай.
Тенденцията
„Една тенденция се налага по света“, казва Mariëtte du Toit-Helmbold, изпълнителен директор на Distance, маркетингова агенция за туризъм. „Хората искат да пътуват въпреки несигурността, и искат да почувстват истински мястото, което посещават.“ Тя допълва, че хората искат да знаят какво съдържа тяхната храна и искат да опознаят хората зад бранда. „Пътуванията на хората от поколението Y е в растеж в глобален аспект. Почти 60% от тях пътуват с приятели. Приключенията, бързината, нещо за което да говорят с гордост, че са свършили, всичко това подклажда още повече интереса на поколението Y, които също така ценят възможността да вземат спонтанни решения по време на ваканцията си. „Кулинарията е от изключителна важност за тази група. Имаме нов вид туристи с изразено отношение към храната. Тя се явява начин за опознаване на местните.“
Туристите също така искат да се потопят в месния живот, което се потвърждава от набиращите популярност платформи като Airbnb. Toit-Helmbold признава, че историята на Южна Африка не е от тези с най-добър имидж, но казва: „Историята ни не е красива, но е интересна, и това продава.“
Тя също казва, че е било решаващо за Южна Африка да изгради своя винен туризъм. „Влизането в този бизнес изисква преодоляване само на няколко бариери, така че хората могат да влязат в тази индустрия и да започнат да печелят бързо,“ казва тя. „Той генерира значителен приход и има потенциал за създаване на хиляди работни места.“ Целта беше да се установи Южна Африка като водеща дестинация за винен туризъм на световната сцена.
Икономика на преживяванията
Виненият експерт Jonathan Steyn допълва, че туристите днес живеят в „икономика на преживяванията“. Преди време туристите искаха видими удобства, такива каквито могат да купят и да докоснат, следващият етап беше на „инсценираното преживяване“, където туристите консумираха ситуации, които бяха създадени специално за тях, като тези в Дисниленд. А днешният турист и консуматор, иска „трансформация“, където автентичното преживяване е самият продукт.
Феноменът „Ретро“
Стейн също провокира участниците да помислят върху феномена „Ретро“, който е много популярен напоследък – това е „носталгия, крафт, завръщане към по-романтичното и по-доброто минало, когато нещата бяха прости и истински“. Това е особено осезаемо в големите градове, затова винената търговия трябва да го използва, за да създаде „градски пътища“ към винените региони. Пример би бил един винен бар, който показва целия регион, така че туристите могат да получат цялостно преживяване в едно предложение преди да тръгнат на винен тур.
Защо градовете? Защото през последните 100 години наблюдаваме прекомерна урбанизация, водеща до загубване на идентичността на жителите и „забравяне на значението на нещата заради глобализацията и стокооборота.“ А сега консуматорът иска да прекара все повече време с хора и да се потопи в един изцяло нов свят, но за да се случи това от изключителна важност е „историята на бранда“.
Във винарната
Международният винен консултант Питър Макатамни заяви по време на конференцията, че половината от приходите на винарните в Австралия, Нова Зеландия, Южна Африка и САЩ идват от директни продажби и ключът към тези продажби е изключителното преживяване, което може да предложи всяка винарна. „88% от приходите от директни продажби започват с посещение на винарната, и 85% от посетителите се включват във винения клуб на винарната по време на посещението си.“
Макатамни също казва, че решаващо е всички винарни да са в интегрирана система от софтуера до комуникационната стратегия и че всеки в този бизнес трябва да разбира важността на директните продажби. Според него младите маркетолози биха искали да комуникират посредством социалните мрежи, но е важно да правят това само ако е в корелация с комуникационната и стратегическа цел.
Важно е всеки посетител, който прекрачи прага на винарната да бъде третиран като значим.
„Преместете фокуса от демонстрацията на продукта ви към любопитните факти за виното и приятното прекарване на посетителя ви“.
Част от това включва да се премине от безплатна към платена дегустация, като се има предвид, че средните покупки от хората, които са платили за дегустация е по-висок от този на посетители, които са получили безплатна дегустация. Макатамни също цитира статистически анализ от Банката на Силиконовата долина, която показва, че средните покупки от клиент на частна дегустация, при която се дегустира седнал е била средно 392 долара, срещу 75 долара на човек, присъстващ на дегустация прав на бар. „Създавайте преживяване“, провокира той аудиторията.
Работа с туроператори
Следващата стъпка за винарните е да работят с туроператори, за да създадат и продадат това преживяване. „Създайте пълно партньорство с ресторантите и местата за настаняване“, казва той. „Бъдете безупречни в посрещането“. И след това продължете да продавате директно на клиентите си, след като те се приберат по домовете си. „Ключът е в създаването на преживяване, което не може да бъде копирано от никой друг“ и допълва: „Най-важна в момента е конкуренцията в директните продажби“.
Проучване за цената на дегустацията
Д-р Робин Бак от Rosen College of Hospitality Management at the University of Central Florida, също представи проучване по въпроса дали винарните трябва да предоставят безплатна дегустация или не. „Проучване в шест винарни в Тексас – три от които предлагат безплатна дегустация и три, които предлагат платена – показа, че посетителите, които са получили безплатна дегустация са купили повече вино. Проучването обаче, което той е направил в една винарна в Южна Африка, показва че няма разлика, когато става въпрос за безплатна стандартна дегустация. Обаче за дегустация на висок клас вина, посетители, които са получили безплатна дегустация са закупили по-малко. Д-р Бак обощава и впечатленията на персонала в дегустационната, който показва, че посетителите, които са получили безплатна дегустация са били по-изискващи и недоволни.
Неговото заключение е: „Ако имате увереност, че това което предлагате е добро, направете дегустацията платена. Платената дегустация няма да повлияе на покупките след нея. В случая на вина от висок клас обаче ще отсее хората, които нямат реално намерение да купят вино.“
Бърз и безплатен интернет
Има още много съвети от лекторите на конференцията, но една препоръка се повтаряше във всяка лекция – уверете се, че предлагате на посетителите си бърз и безплатен интернет. Те ще искат да се снимат и споделят преживяното мигновено, и ако им позволите да направят това, те ще правят маркетинга ви вместо вас. Преди всичко хората вярват повече на препоръка от други клиенти, отколкото на рекламата и маркетинга, който правите.
Самите организаторите на конференцията направиха това. След всеки ден, делегатите се разхождаха из Spier Wine Farm, като изпращаха и постваха снимки във Facebook, Twitter и други социални мрежи. Всичко това е добре за следващата конференция и за Южна Африка като цяло.
Автор: Felicity Carter
Статията е публикувана за пръв път в 6 брой на Meininger’s Wine Business International от 2016г.
Превод: Гергана Тодорова
Тази статия ви харесва?