Радиус: Off
Радиус:
km Set radius for geolocation
Търси

Професия Винен гид – Васил Златев от Bulgaria wine tours

Професия Винен гид – Васил Златев от Bulgaria wine tours

Васил Златев е съосновател на един от няколкото специализирани изцяло във винения туризъм туроператори. Дори само този факт може да ни подскаже, че той и неговата партньорка Зина познават работата си в детайли. А като добавим международния опит, прецизността, любовта към виното и България, спокойно може да се впуснем с тях на винен тур из родината.  Да си пионер в дадена сфера е предизвикателство, с което се справят тези, които имат усещане за мисия и цел и имат куража да ги следват.

  • Разкажи ми накратко за теб

Обичам общуването с хора и да организирам преживявания за другите. Харесва ми хората да се усмихват и да виждам, че оценяват като си направил нещо за тях. Обичам историята и с любопитство слушам и чета за всякакви истории и традиции. Живял съм около 6 години в чужбина и навсякъде се опитвах да разказвам за България и колко интересни неща има в страната ни. Комуникацията с хора от цял свят е не само част от работата, но и нещо, с което съм свикнал отдавна. Съосновател съм на Бългерия Уайн Турс – специализиран туроператор за винен туризъм в България.

Vasil-Zlatev-wine-guide

Васил Златев, Бългерия Уайн Турс

  • Как започна работа като винен гид?

Започнах да имам по-специална връзка с виното през 2013, когато партньорката ми в живота и винения туризъм Зина правеше проучване за нейната дипломна работа за винен туризъм в България. Запалих се по виното, историите, което то носи и страстта, с което се прави. На базата на нашите преживявания и впечатления от това лято, основахме Бългерия Уайн Турс и така започнах да водя нашите гости по винарни. Смея да твърдя, че за мен това не е просто работа, а е истинско удоволствие.

  • Коя е най-интересната случка при посрещане на винени туристи? Или най-забавната?

Ние обичаме да казваме, че създаваме спомени чрез нашите турове и това наистина е така. Има много интересни случки, разговори и любопитни съвпадения с нашите гости. Като срещаш хора от цял свят осъзнаваш всъщност колко е малък светът.

Ние влагаме много усилия да организираме туровете си предварително и да сме планирали всичко както трябва. Но помня как в първия ни тур с по-голяма група се бяхме разбрали с транспортната компания шофьорът да ни вземе след  Тунела в Пловдив посока София (познато място ако живееш в Пловдив). Само че шофьорът ни чакаше след тунела посока София…на магистралата Пловдив – София….Беше доста стресово в момента да организираме бързо придвижването си, но сега гледаме на тази случка като една забавна случка от един от първите ни турове.

  • Кое те привлича най-много в тази професия?

Също както при вино производството, когато гроздето идва от дадено лозе, но е различно всяка година според условията в дадената година, така и във винения туризъм – може да посещаваш същите места, но винаги изживяването е различно. Воденето на хора във винарни никога не е било монотонно за мен. Хората са различни, контекстът е различен, някоя история се разказва по различен начин, реакциите и въпросите са различни. А като добавим и чаша вино към всичко това мисля, че е лесно да се види колко очарователна може да бъде тази професия.

  • Кое според теб най-много очарова винените туристи при посещението и дегустацията?

Много чужденци не осъзнат, че в България се прави наистина качествено вино. Така че те са основно очаровани от качеството на виното, особено от виното от местни сортове. Местните сортове са най-интересни за винените любители. Всеки е пил Каберне Совиньон и Шардоне, но почти никой не е пил Мавруд и Димят. Хората остават изненадани и от технологичната обезпеченост на винарните и от това, че често самият технолог или дори собственик присъства на дегустацията.

  • Как си представяш винения туризъм в България след 10 години? И кои са най-важните предпоставки, за да се случат твоите прогнози?

Българското вино става сте по-популярно и разпознаваемо по света. Надявам се това да доведе и до засилен интерес към посещението на страната ни с цел винен туризъм. След 10 години се надявам България да е развила традиции и да е изградила име за винен туризъм. За да се случи това обаче ми се иска да видим някои подобрения в бранша.

Сътрудничество

На първо място е сътрудничеството между различните играчи в бранша – винарни, туроператори, асоциации, медии, и т.н. – за популяризиране на българското вино. Никой винен любител няма да отиде на винен туризъм, за да посети само една винарна. Затова, стремежът на всички трябва да бъде популяризирането на българското вино като цяло или на винените региони, а не популяризирането на отделни винарни. За радост, вече виждаме някои регионални инициативи, които са стъпка в правилната посока.

Истинските посланиците на българското вино са в малките групи туристи

На второ място, винарните трябва да решат за себе си дали наистина искат да правят винен туризъм или не. Половинчати неща като „искаме да развиваме винен туризъм, но не приемаме хора в доста големи периоди от годината или не приемаме по-малко от 10 човека и т.н.“ не говорят за сериозно намерение към винения туризъм.

Виненият туризъм не е масов туризъм и истинските винени любители не пътуват в големи групи, а често пътуват по двойки или в по-малки групи. А именно тези винени любители ще споделят на техните приятели за приятната емоция, която са имали в България. Ако не можем да привлечем тези хора, губим страхотна възможност за популяризиране на България и българското вино. Често такива наши гости са нещо като неформални посланици на българското вино и организират дегустации на българско вино във винени клубове или сред приятели.

Обучение и винен етикет

Подготовката на кадрите, които работят във винения туризъм е от изключително значение и това е област, в която има какво да се подобри. Тук не говорим непременно за създаването на специалности „винен туризъм“ в университетите, а за обучение преди даденият човек да започне работа в дадена винарна или като винен гид. Трябва да се знаят основните неща за провеждането на един тур и дегустация – стъпките, които се следват, информацията, която се дава, етикетът на комуникация с клиенти.

Професионализъм

Като цяло, както във всеки бранш, е важно да се подхожда с професионализъм – както в комуникацията между играчите в бранша (не отговаряне на имейли в днешно време е недопустимо), така и по време на винения тур. Например, това, което е обещано когато даден клиент си е резервирал тур, трябва да бъде изпълнено, не може да се допуска неизпълнение в последния момент, а като нещо не може да се изпълни поради форсмажорни обстоятелства, тогава задължително трябва да се предложи алтернатива.

  • Твоят съвет към хора, които биха искали да се започнат работа като „винен гид“:

Най-важното нещо е да са усмихнати и позитивни. Посрещането с усмивка, приятното общуване и предразполагане на хората да се забавляват и наслаждават на изживяването са в основата на един добър тур. Аз казах, че за мен воденето на гости по винарни не е просто работа, но дори да възприемаш това само като работа, трябва да не се забравя, че ти може и да си на работа, но гостите ти са на почивка и ти трябва да не ги натоварваш по никакъв начин, а да им помогнеш да се насладят на почивката си.

Тази статия ви харесва?

  • Последвайте ни във Facebook за още винени приключения!
  • Aбонирайте за най-новите предложения и статии тук.

Без категория
Гергана Тодорова

За Гергана Тодорова

Винен консултант, основател и автор на www.winetours.bg. Притежател на WSET Advanced Certificate, в момента завършва Diploma level.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с